woensdag

HET VEEM - Relativerende zelfspot - Dick van den Heuvel - Nieuws van de dag 8 juli 1983 en Financiel Dagblad - Marcel-Armand van Nieuwpoort

Nieuws van de Dag 8 juli 1983 -
Relativerende zelfspot

AMSTERDAM, vrijdag Mimetheater op zichzelf is een kunstvorm, die rich moeilijk laat definieren en daarom vaak de combinatie zoekt met andere expressiemiddelen, zoals film (Per­ spekt), muziek en beeldhouwkunst (Onk), of dans (Waste of Time). Bij Bewegingsstudio Bet Veem lijkt bet alsof bet cabaret de mimers heeft geholpen om uitdrukking te geven aan thema's en onderliggende gevoelens.
Bij de pro­duktie ,,Een stoel om op te zitten", die in het kader van het Zomerfes­tijn nog tot
zondag (aan­ vang 21.00 uur) te zien is in bet eigen theater aan de Van Diemen­ straat in bet Westelijk Ha­vengebied, gaat bet om drie mannen, die elkaar voortdurend op onweer­staanbare wij­ze de kaas van het brood eten. In feite komt de voorstelling neer op een uitgewerkte ontbijtsce­ne, die naarnate de tijd vor­dert, langzaam doch zeer ze­ker ontaardt in een onder­huidse chaos.



Zo weet de prullenbak op bet laatst niet meer of hij nu dient om afval tot zich · te nemen of bij het opengaan muzikale wanklanken (Man­ tovani) ten gehore te brengen en laat een waterkraan telkens bij het overhalen van de lichtschakelaar klette­rend en stralend van zich horen. Wat daarnaast op het' podium wordt gebracht door de heren Sjoerd Schwibet­tus, Adri Verberne en Willem van Rinsum had een eenvoudig spel zonder woorden kunnen zijn, ware het niet, dat zij zich te pas en te onpas storten in choreogra­fieen, die zich best zouden thuisvoelen op het ministe­rie van Rare Loopjes, zoals dat eens door Monty Python is ingesteld.
Pure kolder is ,,Een stoel om op te zitten", waarbij hoogstandjes van bewegings­kunst niet ontbreken. Prach­tig zoals de ene speler zich een tiental keren van de grond af in de armen van de
ander laat rollen, waar hij de. laatste keer zijn collega zal aantreffen, die net iets eer­der deze liefdevolle houding heeft aangenomen. Zulke scenes vergen bet uiterste van lichaamsbeheersing en danstechniek, die beide op. dat moment volledig in dienst staan van het humoristische effect.

,,Een stoel om op tezitten" is droogkomisch van begin tot einde, waarbij het lijkt alsof ook de drie mannen op de buhne bet allemaal voor de eerste keer meemaken en van de ene verbazing over bun eigen doen en laten in de andere vallen. Zo wordt door Bewegingsstudio Het Veem weer een nieuwe facet aan' · de mimetheaterkunst toegevoegd, waarbij de groep er zelfs in geslaagd is iets te doen, wat ik in die richting van de podiumkunsten nog niet echt hen tegen gekomen: Het Veem relativeert in de voorstelling de door de groep zelf gekozen vorm en neemt daarmee afstand van het ern­stige en bloedserieuze, wat het mimetheater in Nederland zo langzamerhand typeert.

Dick van den Heuvel 




HET FINANCIEELE DAGBLAD

door Marcel-Armand van Nieuwpoort


Onder de motto's .,Amsterdamse groepen in hun theaters en stu­dio's" en ..Taal geen probleem" vond er de afgelopen maand een muziek- en theaterfestival plaats. Deze manifestatie met de titel Zomerfestijn is een toe te juichen ini­tiatief , om toeristen in de zomer ook ,.verstaanbaar" theater te la­ten zien en vanwege de overbrug­ging van het theaterseizoen, zodat de liefhebbers niet maandenlang
,.droog" hoeven te staan.
De verstaanbaarheid van de voorstellingen was het uitgang­ punt van de organisatoren van dit festival. Vandaar dat de keuze viel op non-verbale · theatersoorten: dans, mime en bewegingstheater. Een groot deel van ,de Amster­damse dans- en mimegezelschap­pen nam deel: Stichting Danspro­duktie, Vals Bloed , Geraldine Brans, Grifteater, Bewe­gingsstudio, Termiek, Waste of Time, Bewth en vele anderen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten