woensdag

Just van Rossem - Helderse Courant 22 november 1982 - Het Veem-Bruinsma+Schwibettus

HET VEEM, AMSTERDAM -
Mime­ voorstelling ,,Solo" van Klaske Bruins­ ma. Script/vormgeving: Klaske Bruins­ ma/Hein Vrasdonk. Regie: Hein Vras­donk. Licht/geluid: Sjoebert Schroder. Kostuums: Hanninka Luitwieler. Organisatie: Els Agtsteribbe. 
En: ,,Dat was de moeite waard" door Stichting Bewe­gingstheater Amsterdam. 
Spelers: Sjoerd Schwibertus, ·Adri Verberne en Jeff Glassman (United Mime Workers, USA). Licht: Harry de Vries. Decor: Kees Nobel. 
   

   De traditie van het moderne mime- en bewegingstheater is nog niet zo oud. In ons land be­ horen Rob van Reijn, Will Spoor en Jan Bronk tot de voorlopers. Van de vele gezel­schappen die zich hiermee be­zighouden presenteren zich de­ ze week een tweetal met een aantal try-outs: Het Grif teater aan de Plantage Kerklaan 61 (tegenover Artis) en de Stich­ting Bewegingsstudio in Het Veem aan de Van Diemen­straat 10. De voorstellingen zijn erop berekend dat men in principe overal kan optreden: op straat, in een theater, in een buurthuis of op een school.

   Klaske Bruinsma volgde haar op­ leiding bij het Nederlands Mime Theater van Jan Bronk en Frits Vo­ gels en in de school van Koert Stuyf en Will Spoor. Beeldend vormgever Arnold Hamelberg en danseres Pau­line de Groot hadden ook belangrij­ke invloed op Klaske's werk. De re­gie is in handen van de Bergenaar Hein Vrasdonk.
In ,,Solo" zijn de omgeving en al­lerlei objecten de tegenspelers: Klaske opereert vanaf een twee meter hoge, uit dunne metalen buizen opgebouwde bok: Een op vier wiel­tjes rijdende toverdoos die allerlei voorwerpen bevat. In de eerste plaats gekozen op hun geluidsmoge­lijkheden: Een zingende zaag, een mondharmonica en een sirene. Af­ wisselend wordt de bok voortbewogen door een met zuignap uitgeruste vaarboom en twee roeiriemen die de illusie wekken van varen en vliegen. Illusie en realisteit botsen of gaan in elkaar over. Soms wordt de illusie realiteit en de realiteit illusie: door hem aan aan drie zijden met plastic gordijnen af te sluiten fungeert de bok als badkamer (compleet met douche). De twee roeiriemen maken als verlengstuk van de armen een intrigerend "vogelachtig" dansen en draaien mogelijk, in een cirkel die door een lichtspot van boven nog eens wordt benadrukt.
   Klaske ver­andert zelf ook. Ze wordt een hek­sachtig wezen met krijtwit masker en lang haar; in een ,,beestachtig" happende figuur begeleid door twee langdurig in- en uit-geademde ak­koorden van haar mondharmonica of het lyrische zoemen van de zin­gende zaag. Soms is die zaag een stuk gereedschap: Gewoon een zaag.

Het stuk is nog steeds groeiende. Het kan gespeeld worden als kinder­ voorstelling en als programma voor volwassenen. De delen zijn afzon­derlijk of in verschillende combina­ties te spelen. Het geheel duurt ca. 45 minuten.
   Klaske Bruinsma maakt ook deel uit van het programma ,,De Na­brief" dat morgen in premiere gaat in het Amsterdamse Shaffytheater. Oat bevat fragmenten uit mimogra­fieen van Frits Vogels uit '67 en '68 (toen: Bewegingstheater BEWTH). Klaske Bruinsma's solo is 2 en 3 de­cember te zien bij Provadja in Alk­maar.

   Hoewel het programma ,,Dat was de moeite waard" van Sjoerd Schwibettus en Adri Verberne  even­eens circusachtige en humoristische elementen bevat, wordt duidelijk op vanuit strenge choreografische grondslagen gewerkt. lnventieve op spiegelgevechten gelijkende dansen die met grote souplesse worden uit­gevoerd wisselen af met regelrecht van de aloude cascadeurstraditie afkomstige val- en torentrucs. Ze wor­den uitgevoerd met een bijna van­ zelfsprekend-lijkende perfectie. Dit vereist een lichaamsbeheersing die slechts tot stand komt door langdu­rige en constante training. Ook deze voorstelling waarbij -echt water ­ lekkende kranen, tikkende pendu­les, klapperende vuilnisemmers en een ,,zuchtende" stoel belangrijke elementen vormen, kan worden ,,be­steld" via het Grifteaer Amsterdam, telefoon (020) 244418.

   JUST VAN ROSSEM

Geen opmerkingen:

Een reactie posten