Mime voorstelling ,,Solo" van Klaske Bruins ma. Script/vormgeving: Klaske Bruins ma/Hein Vrasdonk. Regie: Hein Vrasdonk. Licht/geluid: Sjoebert Schroder. Kostuums: Hanninka Luitwieler. Organisatie: Els Agtsteribbe.
En: ,,Dat was de moeite waard" door Stichting Bewegingstheater Amsterdam.
Spelers: Sjoerd Schwibertus, ·Adri Verberne en Jeff Glassman (United Mime Workers, USA). Licht: Harry de Vries. Decor: Kees Nobel.
De traditie van het moderne mime- en bewegingstheater is nog niet zo oud. In ons land be horen Rob van Reijn, Will Spoor en Jan Bronk tot de voorlopers. Van de vele gezelschappen die zich hiermee bezighouden presenteren zich de ze week een tweetal met een aantal try-outs: Het Grif teater aan de Plantage Kerklaan 61 (tegenover Artis) en de Stichting Bewegingsstudio in Het Veem aan de Van Diemenstraat 10. De voorstellingen zijn erop berekend dat men in principe overal kan optreden: op straat, in een theater, in een buurthuis of op een school.
Klaske Bruinsma volgde haar op leiding bij het Nederlands Mime Theater van Jan Bronk en Frits Vo gels en in de school van Koert Stuyf en Will Spoor. Beeldend vormgever Arnold Hamelberg en danseres Pauline de Groot hadden ook belangrijke invloed op Klaske's werk. De regie is in handen van de Bergenaar Hein Vrasdonk.
Klaske Bruinsma volgde haar op leiding bij het Nederlands Mime Theater van Jan Bronk en Frits Vo gels en in de school van Koert Stuyf en Will Spoor. Beeldend vormgever Arnold Hamelberg en danseres Pauline de Groot hadden ook belangrijke invloed op Klaske's werk. De regie is in handen van de Bergenaar Hein Vrasdonk.
In ,,Solo" zijn de omgeving en allerlei objecten de tegenspelers: Klaske opereert vanaf een twee meter hoge, uit dunne metalen buizen opgebouwde bok: Een op vier wieltjes rijdende toverdoos die allerlei voorwerpen bevat. In de eerste plaats gekozen op hun geluidsmogelijkheden: Een zingende zaag, een mondharmonica en een sirene. Af wisselend wordt de bok voortbewogen door een met zuignap uitgeruste vaarboom en twee roeiriemen die de illusie wekken van varen en vliegen. Illusie en realisteit botsen of gaan in elkaar over. Soms wordt de illusie realiteit en de realiteit illusie: door hem aan aan drie zijden met plastic gordijnen af te sluiten fungeert de bok als badkamer (compleet met douche). De twee roeiriemen maken als verlengstuk van de armen een intrigerend "vogelachtig" dansen en draaien mogelijk, in een cirkel die door een lichtspot van boven nog eens wordt benadrukt.
Klaske verandert zelf ook. Ze wordt een heksachtig wezen met krijtwit masker en lang haar; in een ,,beestachtig" happende figuur begeleid door twee langdurig in- en uit-geademde akkoorden van haar mondharmonica of het lyrische zoemen van de zingende zaag. Soms is die zaag een stuk gereedschap: Gewoon een zaag.
Klaske verandert zelf ook. Ze wordt een heksachtig wezen met krijtwit masker en lang haar; in een ,,beestachtig" happende figuur begeleid door twee langdurig in- en uit-geademde akkoorden van haar mondharmonica of het lyrische zoemen van de zingende zaag. Soms is die zaag een stuk gereedschap: Gewoon een zaag.
Het stuk is nog steeds groeiende. Het kan gespeeld worden als kinder voorstelling en als programma voor volwassenen. De delen zijn afzonderlijk of in verschillende combinaties te spelen. Het geheel duurt ca. 45 minuten.
Klaske Bruinsma maakt ook deel uit van het programma ,,De Nabrief" dat morgen in premiere gaat in het Amsterdamse Shaffytheater. Oat bevat fragmenten uit mimografieen van Frits Vogels uit '67 en '68 (toen: Bewegingstheater BEWTH). Klaske Bruinsma's solo is 2 en 3 december te zien bij Provadja in Alkmaar.
Hoewel het programma ,,Dat was de moeite waard" van Sjoerd Schwibettus en Adri Verberne eveneens circusachtige en humoristische elementen bevat, wordt duidelijk op vanuit strenge choreografische grondslagen gewerkt. lnventieve op spiegelgevechten gelijkende dansen die met grote souplesse worden uitgevoerd wisselen af met regelrecht van de aloude cascadeurstraditie afkomstige val- en torentrucs. Ze worden uitgevoerd met een bijna van zelfsprekend-lijkende perfectie. Dit vereist een lichaamsbeheersing die slechts tot stand komt door langdurige en constante training. Ook deze voorstelling waarbij -echt water lekkende kranen, tikkende pendules, klapperende vuilnisemmers en een ,,zuchtende" stoel belangrijke elementen vormen, kan worden ,,besteld" via het Grifteaer Amsterdam, telefoon (020) 244418.
JUST VAN ROSSEM
Klaske Bruinsma maakt ook deel uit van het programma ,,De Nabrief" dat morgen in premiere gaat in het Amsterdamse Shaffytheater. Oat bevat fragmenten uit mimografieen van Frits Vogels uit '67 en '68 (toen: Bewegingstheater BEWTH). Klaske Bruinsma's solo is 2 en 3 december te zien bij Provadja in Alkmaar.
Hoewel het programma ,,Dat was de moeite waard" van Sjoerd Schwibettus en Adri Verberne eveneens circusachtige en humoristische elementen bevat, wordt duidelijk op vanuit strenge choreografische grondslagen gewerkt. lnventieve op spiegelgevechten gelijkende dansen die met grote souplesse worden uitgevoerd wisselen af met regelrecht van de aloude cascadeurstraditie afkomstige val- en torentrucs. Ze worden uitgevoerd met een bijna van zelfsprekend-lijkende perfectie. Dit vereist een lichaamsbeheersing die slechts tot stand komt door langdurige en constante training. Ook deze voorstelling waarbij -echt water lekkende kranen, tikkende pendules, klapperende vuilnisemmers en een ,,zuchtende" stoel belangrijke elementen vormen, kan worden ,,besteld" via het Grifteaer Amsterdam, telefoon (020) 244418.
JUST VAN ROSSEM
Geen opmerkingen:
Een reactie posten